Hyggelig København - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Yoeri Verbaan - WaarBenJij.nu Hyggelig København - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Yoeri Verbaan - WaarBenJij.nu

Hyggelig København

Door: Yoeri Verbaan

Blijf op de hoogte en volg Yoeri

03 Maart 2014 | Denemarken, Kopenhagen

Velkommen,

Alweer mijn 2e blog en inmiddels ben ik al een maand weg dus dat gaat snel. Maandagochtend begon met een gastcollege van een professor psychologie. Bij aanvang van het college was ik bang dat we een gastoptrede zouden krijgen van Los Angeles the voices, de professor zag er namelijk uit als die engnek met dat lange grijze haar. Gelukkig werd het al snel inhoudelijk en was het gevaar geweken. Maandag was 1 van de voorlopig zeldzame mooie dagen in Kopenhagen dus in de middag kon ik buiten nog ff genieten van het mooie weer. Woensdag was wel weer een bewolkte regenachtige dag, in de middag ben ik met een aantal klasgenoten naar het ’Statens Museum for Kunst’ geweest, hier hadden ze veel surrealistische en moderne kunst, maar ook oude meesters, van Scandinavische kunstenaars waar ik nog nooit van had gehoord en een goudvis in een blender. De entree was gratis en we zijn dan ook niet al te lang gebleven. Vrijdagochtend hadden we een gastcollege van een Nederlandse professor E.P. Köster, hij is al 83 jaar oud, maar sensory science is zijn lust en zijn leven. Het grappige is dat het eerste sensorische onderzoek dat ik heb gedaan in het 2e jaar op Inholland oorspronkelijk een onderzoek van hem is (over het verschil tussen mensen die op chocolade kauwen en sabbelen). Vrijdagmiddag was er een meeting met de de mensen van mijn verdieping, het stelde weinig voor, maar we kregen 2 stukken pizza gratis :D Vrijdagavond dit keer geen gewone Fridaybar, maar een Fridaybar kroegentocht. We zijn in 3 verschillende, van totaal 24 stuks, bars geweest. Deze waren allen op de zuid-campus gelegen, het was weer gezellig maar onze eigen fridaybar vind ik tot nu toe het leukste en relatief het goedkoopste. Zaterdagochtend moest ik mij nog haasten voor de ’free walking tour’ elke dag om 11.00 uur begint er een gratis rondleiding door de stad. Met de Deense Vlørtje Dæssing zijn we in 3 uur de stad doorkruist en hebben veel over de stad Kopenhagen gehoord, omdat de tour aan de andere kant van het centrum eindigde moesten we daarna nog fijn het hele eind terug lopen. De ’free walking tour’ werkt of fooien basis, dus dan weten jullie gelijk wat ik bedoelde met ”gratis” rondleidingen, van mij, door Kopenhagen voor iedereen die mij komt opzoeken. Wat er verteld is tijdens de tour, ga ik nu natuurlijk niet vertellen anders gooi ik mijn eigen glazen in. Zaterdagavond heb ik rustig aan gedaan na de koude winderige dag buiten. Zondag was er weer geen warmwater, ze waren afgelopen week al bezig met werkzaamheden, maar nu ook zelfs op zondag, zonder het te melden. Dit was wel een goede reden om het wassen van kleding voorlopig weer ff uit te stellen. Zondagavond hadden we weer een etentje met de klas, dit keer bij ons in het gebouw, het was erg gezellig, o.a. Chinese dumplings en loempia’s gemaakt en daarnaast veel lekkere hapjes.

Maandagochtend hadden we een sensory science verrassingsontbijt. Bij een college over Neophobia (angst voor nieuwe dingen) kregen we zeewier, gedroogde vis, 2 soorten besjes, zoethout, uitgebakken zwoerd en Noorse bruine geitenkaas te proeven. Op deze geitenkaas na (die erg lekker was) had ik de rest al wel eens gegeten helaas. Woensdag werd het midweekse weekend wreed verstoord, omdat de supervisor graag het project met ons wilde doornemen om 12.00 uur. Toen we er waren bleek ze ziek te zijn, dit had ze pas een uur van te voren gemaild, dus toen had niemand het meer gelezen. Dus voor niets vroeg opgestaan en naar de universiteit gefietst. Toen ben ik maar even gaan kijken bij de dierentuin iets verder op, vanuit het omliggende park kan je de olifanten geheel gratis bekijken, maar natuurlijk was er nu geen olifant te bekennen (ik hoop niet dat ze geslacht en aan de leeuwen gevoerd zijn) en dus was het hoogte punt van de dag een eekhoorntje dat in het park zat. Donderdag begon als een leuke dag, we ging op schoolreisje naar Delta dus ’s ochtends om 8 uur met ze allen voor een half uur de touringcar in. Delta is een bedrijf dat sensorisch onderzoek uitvoert m.b.t. tot je gehoor. Hoewel ze zich meestal richting op telefoons, koptelefoons, etc. hebben de onderzoeksmethodes ook overeenkomsten met voeding. Toen we aankwamen werden we verrast met een petit déjeuner en toen we het programma gingen doornemen en er ook sandwiches op het programma stonden, hoorde je gelijk iedereen fluisteren ‘ooh sendwiches’, we blijven natuurlijk food-studenten. Samen met de luxe sandwiches en de twee testen die we gedaan hebben werd het een leuke dag. Vrijdag hadden we een bekende voor de klas staan, een hoogleraar uit Wageningen, Cees de Graaf. Helaas had ik voor mijn herexamen een 5.3, dus in de zomer mag ik het weer proberen. En vrijdagavond was het weer tijd voor de fridaybar. Zaterdagmiddag ben ik naar Fields gegaan, zo 11 km fietsen. En goede reden om te gaan fietsen was dat er gratis ijs werd uitgedeeld bij een Deense ijssalon keten. Bij de eerste vesting op de route stond een rij van 20 meter en bij de 2e ook, bij de 3e in op mijn route, in het centrum, viel het gelukkig mee, en na 10 minuten hat ik me 2 gratis bollen (drop & vanille). Omdat het maar 5°C was, smelt en lekt je ijsje niet en dus kon ik likkend verder fietsen. Onderweg kwam ik ook nog een kleine Petit Baset pup tegen die lekker op de stoep aan het poepen was, ook hier hebben die honden dus totaal geen manieren. Maar Fields is een van de grootste winkelcentra van Scandinavië. Het lag midden in de afgelegen nieuwbouw wijken van Kopenhagen. Het was ook geen hypermodern winkelcentrum en Leidsehagen is nog groter, dus daarvoor hoef je Leidschendam niet te verlaten. Behalve voor de mevrouw die gratis stukjes KFC kip uitdeelde en de all-in-one supermarkt, waar ze niet alleen de gewone dingen verkopen maar ook, kleding, elektronica, verf, tuinmeubelen etc. ’s Avonds bij een klasgenoot gegeten, die woont er tegenover, en ‘the princess diaries’ gekeken (dat was het enige Engelstalige op tv). Daarna hadden we een keukenfeest bij twee andere klasgenoten daar in de flat. Zondag rustig bijgekomen van al die winkels, de lange fietstocht en de ranja (lees: alcohol, tenzij je Marjo of Greet heet, dan was het toch wel gewoon ranja met een rietje).

Afgelopen week heb ik mijn Deense zorgverzekeringspas gehad en ook gelijk een donorregistratie formulier. Denen betalen geen zorgpremie en omdat ik langer dan 3 maanden in Denemarken blijf krijg ik ook zo zorgverzekering. Niet alleen de zorgverzekering maar ook studeren is gratis in Denemarken (voor alle Europeanen, dus zoek je nog een gratis studie?) daarnaast krijgen de Denen nog een flinke studiebeurs. Eigenlijk zijn we dus flink opgelicht door de Wageningen Universiteit. Omdat ik nu daar sta ingeschreven betaal ik 2 jaar college geld, had ik me ingeschreven in Kopenhagen op de Universiteit had mij dit dus €3700 gescheeld en exact de zelfde opleiding gevolgd. Voor al deze voorzieningen betalen de Denen wel 70 tot 80% belasting, de btw bedraagt bijvoorbeeld al 25%. Daarnaast pompen Deense multinationals zoals Carlsberg & transportbedrijf Mærsk, miljoenen subsidie in de Deense kunst en cultuur sector. Al met al maakt dat de Denen de gelukkigste mensen ter wereld.
Kopenhagen is eigenlijk maar een kleine stad, met bijna 600.000 duizend inwoners is het net wat groter dan Den Haag. Maar als je hier rondloopt heb ik het gevoel dat de stad vele malen groter is dan Amsterdam. Het ov-rijd 24/7 (minimaal elke 20 minuten, maximaal elke 2-3 minuten), de Mc Donalds is 24/7 open, sommige winkels in het centrum elke dag van 8 tot 22.00 en van 6.00 tot 24.00 kan je altijd wel in een supermarkt in de buurt terecht. Hoewel kleine zelfstandige ondernemers zaterdag middag en zondag wel gewoon dicht zijn. Rondom Kopenhagen wonen wel nog 1,5 miljoen mensen, in totaal woont dus 40% van de Deense bevolking in of rond Kopenhagen.
Qua werkzaamheden lijkt Kopenhagen wel op Amsterdam, ook hier zijn ze al jaren bezig met de aanleg een nieuwe metrolijn. Op 17 plaatsen zijn ze bezig met het aanleggen van stations (ook bij mij in de straat) dit verpest helaas wel een paar mooie pleinen in Kopenhagen. In 2018 na meer dan 10 jaar bouwen hopen ze eindelijk klaar te zijn. De metro die er nu rijd is erg mooi, er zit namelijk geen bestuurder in, het hele metronetwerk is computergestuurd, je kan dus zelf helemaal vooraan zitten, net zoals in de Londense dubbeldekkers. De metrostellen zijn echter van de zelfde leverancier als de Fyra, dus ik twijfel nog of ik erin durf.
Na zo maandje in Denenmarken ken ik al aardig wat Deense woordjes en ik kan me dus redelijk redden in het Deens: øl is bier (zeg: uhl, of laat een boer, dat klink ongeveer het zelfde), fadøl is tapbier en Skål (zeg: skol) betekend proost! Hyggelig (zeg: iets onverstaanbaars) betekend gezellig en word op precies de zelfde wijze gebruikt als in Nederland. Een Engelsman zal het nooit begrijpen maar Nederlanders en Denen dus wel, hier vinden ze het een typisch Deens woord, maar ik vind het toch een typisch Nederlands woord. De Denen zijn op meer Nederlandse dingen jaloers, de souvenirshops liggen vol Delftsblauwe molens en klompen met het opschrift Denmark, typisch Deense, natuurlijk. Ook houden ze hier van drop en in reclames op YouTube komt, helaas, Ajax steeds voorbij :S Vlak voor het slapen gaan kijk ik dan ook liever niet naar YouTube.

Na deze overkill aan verhalen en informatie is het wel weer mooi geweest.

Knus fra Yoeri
xxx

  • 03 Maart 2014 - 18:15

    J.v.d.Berge:

    Beste Yoeri,
    We hebben weer genoten van je belevenissen in Kopenhage, ze houden er wel vreemde ideeen op na
    wat de fauna en moderne kunst , zoals die goudvis betreft.
    Wat een totaal andere belastingen en financiele voorzieningen hebben ze daar, allemaal intressant om te weten.
    We hopen nog wel dat als je weer naar Nederland komt en nog hollands kan praten.
    Verder nog vele groetjes van ons beiden.
    Opa en Oma.

  • 03 Maart 2014 - 20:13

    Marjolein Verbaan:

    Hey Yoeri,

    Weer ff tijd gemaakt om het hele epistel door te lezen Zo weer helemaal bij.
    Leuk hoor en nog veel eet ,drink ( limonade), wandel , fiets , leer en kijk plezier
    daar in Kopenhagen.
    Mijn collega zou vorige week ook met de nachttrein naar Kopenhagen gaan, maar dat kreng is nooit gekomen. Heb jij weer mazzel gehad haha!!!

    Groetjes van Marjolein

  • 03 Maart 2014 - 21:15

    Mama:

    Laat ik nou toevallig Marjo heten...

  • 06 Maart 2014 - 11:09

    Papa:

    Hey Yoeri,

    Fijn dat je het naar je zin hebt.Je mag van mij zoveel ranja drinken als je wil maar het mag niet ten koste gaan van je school.

    Groetjes

  • 08 Maart 2014 - 18:17

    Leo En Els:

    Weer een leuk verhaal yoeri . Ik hoorde van Mandy dat ze een paar dagen naar Kopenhagen komt. Ze hoeft in iedergeval niet veel geld mee te nemen want ik las dat bijna alles gratis is! Veel plezier nog en de groetjes van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yoeri

Levensgenieter en master student Sensory Science

Actief sinds 15 Aug. 2012
Verslag gelezen: 623
Totaal aantal bezoekers 34444

Voorgaande reizen:

14 April 2015 - 18 Oktober 2015

Afstuderen bij Coca-Cola Brussel

31 Januari 2014 - 10 Juli 2014

Studie aan de Københavns Universitet

20 Augustus 2012 - 31 Januari 2013

Studie aan de Hochschule Osnabrück

Landen bezocht: