Een goed begin is het halve werk - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Yoeri Verbaan - WaarBenJij.nu Een goed begin is het halve werk - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Yoeri Verbaan - WaarBenJij.nu

Een goed begin is het halve werk

Door: Yoeri Verbaan

Blijf op de hoogte en volg Yoeri

17 Februari 2014 | Denemarken, Kopenhagen

Goedemorgen, goedemiddag, goedenavond of goedenacht het ligt er natuurlijk maar net aan wanneer je dit leest. Maar belangrijker nog, hier is de eerste officiële lange blog van dit seizoen.

Alweer een eeuwigheid geleden, op 30 januari had ik mijn laatste tentamen in Wageningen, deze heb ik gehaald met een 7. De volgende avond om 19.29 heb ik mijn ouders, Nanou en Wilrik een hand gegeven en ben ik met de slaaptrein vertrokken vanaf Utrecht CS, samen met Eric en Lieke, twee klasgenoten. De fiets geparkeerd in de daarvoor bestemde coupé en opzoek naar onze slaapcabine, deze kregen we ook met agressief geweld niet open, want hij zat op slot. Maar ook met de sleutel kreeg de conducteur hem niet open, er waren echter geen andere slaap plaatsen meer vrij. Gelukkig is het uiteindelijk toch gelukt om het slot te openen en onze sauna te betreden, want een sauna dat was het. De verwarming kon je zelf natuurlijk niet regelen en gelukkig kregen we uiteindelijk het raampje open. 2 liter zweet later kwamen we aan op Arnhem, waar onze 2 Italiaanse klasgenoten, Stefano en Michele bij ons de cabine instapte, we zetten de hele reis dus gezellig met ze 5 in onze grot. Rond 12 uur ben ik gaan liggen op me houten plank om te gaan slapen. Met me knieën gebogen, tegen het bed boven me, me voeten tegen het voeteneind en me hoofd tegen het hoofdeind klem lag ik dus aardig stabiel en was dat valhekje overbodig. Ik had weinig geslapen, dus heb vooral naar het, vanaf Noord-Duitsland, besneeuwde landschap gekeken. Eerst dacht ik dat er ook 2 boerka’s in de trein zaten, maar toen ze zich omdraaide bleken het 2 oude nonnetjes te zijn. Om 10.08 kwamen we precies op tijd aan in Copenhagen. Er was maar 1 van mijn mentoren komen opdagen de ander, met mijn kamersleutels, was er niet. Met 4 klasgenoten, 2 mentoren en veel te veel bagage is het gelukt om onze flat te bereiken, met de trein en lopend door de sneeuw. Ondertussen al meer dan een uur later nog geen spoor van de mentor met de sleutels, bereiken konden we hem in eerste instantie niet, want zijn nummer hadden we niet, maar uiteindelijk na nog een uur wachten was die er. Gelukkig was mijn kamer prima en van alle gemakken voorzien. Er waren echter nog een bedlinnen, deken, kussen en handdoeken, deze werden gelukkig in de avond nog gebracht. Ik was echter maar net op mijn kamer en ik al ruzie, met mijn luxaflex. Ook een gewone bureaustoel ontbrak, in plaats daarvan staat er een soort AB Doer Twist van tommyteleshopping. Door de biometrische synergie en torse flex technologie verhoog ik mijn spiermassa, krijg ik een strak middel en verbrand ik calorieën allemaal tegelijk, it is absolute amazing! En dat allemaal terwijl ik naar de tv kijk, artikelen lees, bloggen schrijf of een Deense hotdog eet. Maar dat is nog niet alles, want als ik weg ga, of ga slapen schuif ik hem gemakkelijk onder bed, door het 1 druk op de knop opberg mechanisme, it is fantastic! http://www.youtube.com/watch?v=rEnWp6M6bf0
’s Middags mijn spullen uitgepakt en de eerste boodschappen gehaald bij de Deense discountsupermarkt die onderin het complex zit. Zondagmiddag de route naar de universiteit verkent en even kort naar het centrum geweest, beide op 20 minuten fietsen van mijn kamer. Fietsen kan je hier prima, bijna overal zijn brede gescheiden fietspaden. De route naar de universiteit is heel eenvoudig, op de vele stoplichten, de heuvel en de brug op het einde na. Zondagavond nog gezellig verse pizza gegeten met 6 van de 8 klasgenoten die ook hier in de flat wonen.

Maandagochtend het eerste college gehad, dit was echter alleen introductie van het vak: Food Choice and Acceptance, maandag middag vrij en zo verliep de eerste dag dus relaxt. Ook de dinsdag bestond uit introductie, nu van het vak: Advanced Sensory Methods and Sensometrics. ’s Middags introductie van 1 van de projecten en daarna een campustour, die eindigde in de Fridaybar. De kroeg van de faculteit, waar op elke dinsdag en donderdag namiddag gratis koffie, thee, chocolademelk en soms pepernoten zijn. Op vrijdag is de bar geopend tot middernacht en kan er voor €2,00/€2,50 halve liters (speciaal)bier gedronken worden. Met tussen 18.00 en 19.00 uur happy hour met alle bier €1,30. Met deze gegevens zijn alle vrijdagavonden dus al vol gepland de komende 5 maanden. Op de woensdag ben ik vrij en buiten was het heerlijk zonnig weer, dus ik heb heerlijk binnen geleerd voor me herkansing donderdagochtend. Er was geregeld dat we in Kopenhagen onze herkansing konden maken, ik kon me niet echt concentreren met leren, dus het is nog afwachten of ik het gehaald heb. De rest van de ochtend en middag computer practicum gehad, waarbij we verschillende statistische programma’s krijgen aangeleerd. In tegenstelling tot in Nederland zijn hier geen computerzalen en moet iedereen dus zijn eigen laptop meenemen. Vrijdag middag was ik weer vrij en heb ik de buurt hier verkent, bijna elke grote straat is een winkelstraat. De hoeveelheid, supermarkten (10 stuks, op 5 minuten fietsen), bloemenwinkels, fietsenwinkels en 7 Elevens is echt opvallend. Na de buurtwandeling moest ik nog snel eten om het happy hour te halen. Daarin moet je natuurlijk slim in- kopen/drinken om optimaal te profiteren. De meeste van 25 studiegenoten waren er ook, het was dus erg gezellig. Een vervolg feestje in het centrum was wat minder en toen ben ik met Stefano naar de Candy Factory (Bolsjefabrikken) ben geweest, hier was een leuk relaxt feestje met ook weer goedkoop bier. Zaterdagmiddag met Stefano eerst naar een vlooienmarkt geweest, daar heb ik mijn ogen uitgekeken, ik heb daar de langste wenkbrauwen ooit gezien. Ik denk dat wanneer deze man gaat slapen hij zijn wenkbrauwen dicht doet in plaats van de gordijnen. ’s Middags zijn we naar de kleine zeemeermin gefietst en het daarnaast liggende Kastellet (een oude vesting). Via de koninklijke paleizen op het Amalienborg en de Marmorkirken (de marmere kerk) naar de bekende Nyhavn. ’s Avond afgesproken met Kiko (een vriend uit Wageningen) hij was dit weekend in Kopenhagen. Toen we een kroeg binnen kwamen lopen, zaten er allemaal mensen naar me te zwaaien en handbewegingen te maken, maar ik herkende zit niemand. Toen drong het tot me door dat het een hele groep doven mensen was. De zondag was een mooie rustdag om naar de olympische spelen te kijken, helaas worden ivm de uitzendrechten alle beelden behalve die van de Deense omroep geblokkeerd. Via een omweg via mijn Wageningen account is het uiteindelijk gelukt om beeld te krijgen en kan ik nu ook hier van het Nederlandse succes en een van een springende en van de trap rennende koning genieten.

Maandag was een hele mooie zonnige dag, ik heb mij eerst ingeschreven bij de gemeente en heb een Deens BSN-nummer gehad. Daarna nog even, in het zonnetje, door het centrum gewandeld en langs het oude beurs gebouw. Ook in het centrum zijn talloze winkels en is het maandagmiddag om 1 uur al erg druk. In de middag ook nog even door het grote park achter mijn flat gewandeld, hier ligt het ook het nationale voetbalstadion. Het was erg druk vele wandelaars en de speeltuinen vol met kinderen en verschillende hotdog en koffie kraampjes, het was tenslotte al 5°C. Op zich valt de kou hier dan ook wel mee, helaas waait en regent het wel veel. Donderdag een lange dag van 8.00 tot 18.00 uur en ‘s avonds de kroegentocht waarbij we 3 kroegen en een danscafé hebben gezien, het was erg gezellig, gelukkig hoefde ik vrijdag pas om 1 uur op de uni te zijn voor een projectbespreking. Toen ik weer nuchter was richting de Fridaybar, waar het ook nu weer gezellig was. Zaterdag rustig aangedaan en ‘s middag schaatsen gekeken en pannenkoeken (met stroop) gebakken voor diner ’s avonds. We hadden met bijna de hele klas gegeten zaterdag avond en iedereen had wat te eten of te drinken meegenomen. Dus dat was erg gezellig en we hebben al het eten lekker sensorisch kunnen testen. Zondag was een spannende dag, ik moest voor het eerst de was doen, het was alleen niet echt duidelijk in welk vakje nou de wasmiddel moest, maar verder was het makkelijk en was alles 50 minuten later weer schoon. Dan vraag je je toch af waar je moeder zich nou altijd zo druk over maakt met: ‘ik moet nog de was doen’. Zelfs tussen de gekleurde was blijft dat witte laken gewoon wit. Daarna alles in de droger en toen ik weer naar boven wilde, dit kan alleen met de lift vanuit de was kelder. Kwam de lift niet, het knop je van de liften ging steeds uit en toen er na 10 minuten nog geen lift was, heb ik de nooddeur geopend (gelukkig ging er geen ontruimingsalarm af) en kon ik met de trap naar buiten lopen en kwam op de zijstraat naast de flat uit. Op me pantoffeltjes, in me T-shirtje door de regen, gelukkig kwam er geen busje van de inrichting om mee te nemen naar het tehuis. Toen ik op me kamer was heb ik me beter aan gekleed en kon ik weer terug wand inmiddels was de was klaar. Omdat alle was nog niet helemaal droog was of weer nat geregend moest ik alles nog ff in me kamer ophangen, de rest van de dag leefde ik dus in een Ariel reclame.

Dat was wel weer genoeg voor deze keer,
Dus tot de volgende keer!

Yoeri
xxx

  • 17 Februari 2014 - 18:03

    Els:

    Ha Yoeri!
    Mooi verhaal weer, hou ons op de hoogte, leuk om te weten wat je meemaakt en uitspookt in het exotische Kopenhagen....groeten van Els en Leo

  • 17 Februari 2014 - 19:34

    Papa:

    Hoi Yoeri,
    Ik vond het weer geweldig.
    Het beste je vader

  • 17 Februari 2014 - 19:52

    Tanja:

    Nou daar moest ik even voor gaan zitten om dit te lezen. Zo te lezen heb je het prima naar je zin en als zelfs het wassen lukt hoeven we ons nergens zorgen over te maken!! Succes verder in Kopenhagen.

  • 17 Februari 2014 - 20:04

    Mama:

    Hey Yoeri,
    Nou ik heb weer ff gelachen hoor. Als het echt wat is die" AB Doer Twist" dan wil ik het graag weten hoor, haha.
    Doeiii mama

  • 17 Februari 2014 - 20:54

    J.van Den Berge:

    Hallo,
    We hebben weer met veel plezier je blog gelezen en blijkbaar kun je ,je draai daar wel vinden.
    We krijgen de Quest nog twee keer.
    We zijn nog voor de tweede keer naar het toneelstuk geweest waar Nanou in speelde,tante
    Loes was er ook , het was de laatste keer.
    Groetjes van ons,
    Opa en Oma.

  • 17 Februari 2014 - 22:31

    Nanou:

    toch toepasselijk dat je in Denemarken bij de kleine zeemeermin in een Ariel reclame leeft! haha
    Ik kan niet wachten tot ik je 6 pack zie verschijnen,succes met tv-kijken!!

  • 18 Februari 2014 - 00:52

    Marjolein:

    Hey Yoeri, jij gaat op je kamer trainen en ik ga morgen naar Fit fot free ,om aan mijn taille te werken.
    Zal nog een klus worden, met al die biermomenten, die in je agenda staan.
    Nog veel suc6 met alle studies en tot de volgende blog. Voor mij is het nu nacht terwijl ik dit lees.
    Truste!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yoeri

Levensgenieter en master student Sensory Science

Actief sinds 15 Aug. 2012
Verslag gelezen: 452
Totaal aantal bezoekers 34499

Voorgaande reizen:

14 April 2015 - 18 Oktober 2015

Afstuderen bij Coca-Cola Brussel

31 Januari 2014 - 10 Juli 2014

Studie aan de Københavns Universitet

20 Augustus 2012 - 31 Januari 2013

Studie aan de Hochschule Osnabrück

Landen bezocht: