Eat Sleep Rave Repeat - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Yoeri Verbaan - WaarBenJij.nu Eat Sleep Rave Repeat - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Yoeri Verbaan - WaarBenJij.nu

Eat Sleep Rave Repeat

Door: Yoeri Verbaan

Blijf op de hoogte en volg Yoeri

20 Maart 2014 | Denemarken, Kopenhagen

Hoi pipeloi,

Mijn 5e week in Kopenhagen begon rustig, geen bijzondere docenten en het eerste feestje was pas op donderdag. Een pannenkoekenfestijn met alle Nederlanders en 1 Vlaamse hier in de flat, de 2 andere Nederlandse mannen waren helaas ziek, zwak en misselijk, dus ik moest de eer hoog houden. Gelukkig ben ik een goede pannenkoekbakker en gingen de pannenkoeken er in als koek. Na het verschijnen van een foto op facebook werd er in het Schevenings/Leidschendamse roddelcircuit gelijk weer gesuggereerd dat ik een harem zou hebben hier, maar dat is niet zo, de vrouwen zijn vrij om te gaan en staan waar ze willen. Met die elektronische enkelbanden van tegenwoordig vind ik ze zo weer terug. Vrijdagavond dit keer geen Fridaybar want we hadden een verjaardag van een Spaanse buurvrouw (zij is overigens geen onderdeel van het “harem”). Iedereen had eten en drinken meegenomen en ze hadden we een heerlijk gevarieerd buffet met heel veel lekkere hapjes. Omdat vanwege de overlast om 23.00 uur de verlichting uitgaat in de gemeenschappelijke ruimte zijn we naar een Halloween feest (de Deense logica is niet altijd even begrijpelijk) hier verderop geweest. Ze hebben er een prachtig dakterras maar het feestje was wat minder. Uiteindelijk belende we met een aantal alsnog in onze eigen gemeenschappelijke ruimte, met wat kaarsen. Zaterdag rustig aangedaan en ‘s avonds een feestje in de studentenflat van onze Deense klasgenoot. De luxe die ze daar hadden vergeleken was echt opmerkelijk. Een gemeenschappelijke ruimte ingericht als oude bibliotheek met een groot flat screen en banken. Verder een biljardtafel, tafeltennistafel en een voetbaltafel en hebben we er dus een sportieve avond van gemaakt.

Week 6 begon beter, met het 2e ijsje van het seizoen, dit keer wel in de volle zon en het eerste feestje was al op dinsdag. De Tequila bar viel een beetje tegen dus toen zijn we richting de Kulørbar gegaan. Voor €8,- krijg je daar een glas en kan die van 22.00 – 01.00 uur laten bijvullen met priklimonade voor grote mensen en laat ik dat nou toevallig net zijn. Nu denken jullie natuurlijk weer dat ik de hele tijd aan de bar heb gehangen daar, maar nee want dat drinkt zo lastig en ik moest af en toe ook naar de wc. Hoewel dit soort feesten in Nederland verboden zijn, is het in Denemarken eigenlijk best normaal, soms kan je de hele avond onbeperkt drinken. Het voordeel is ook dat je na 1 uur niets meer drinkt en je de volgende ochtend dus weer fris en fruitig bent zoals ik woensdag ook was. Om 12 uur heb ik naar de wisseling van de wacht bij de koninklijkenpaleizen gekeken. Ik had geluk, naast de heerlijke zon was de Koningen thuis dus dat betekend dat het hele dweilorkest mee komt in de optocht door de stad naar de paleizen. Zijn alleen haar zoons en of man thuis dan zijn er alleen trommels en piccolo’s is er niemand thuis dan zijn het alleen de soldaten. Maar dat betekend dus ook dat je als Koningin nooit is een nachtje kan doorhalen en dan thuis kan uitslapen, want om 12 uur staat er dan een stelletje pipo’s in gekke pakkies in je voortuin te blazen en te trommelen. Elke keer als ze beginnen met spelen hoop ik toch stiekem dat ze ‘Alles is voor Bassie’ inzetten, maar helaas gebeurde dat niet. Na een uur is het hele zooitje omgewisseld, echt efficiënt is het niet, maar ja ze moeten wat met al dat belasting geld. Dus dan loopt de “oude” wacht achter de muziek aan door het centrum naar de basis. In Denemarken is er nog steeds een dienstplicht en via loting word bepaald of je dan ook echt in dienst moet of niet en als je dan na 1,5 jaar training bij de beste hoort, kan je naar de Koninklijk wacht om vervolgens met een raar loopje achter de fanfare aan te hobbelen en stokstijf te kunnen staan op een plein. Ik weet niet waarom ze daar 1,5 jaar training voor nodig hebben, maar waarschijnlijk zijn het allemaal mensen met ADHD of zoiets. Afijn, nadat ik nog een rondje door de Nyhavn en langs het water heb gelopen ben ik weer naar huis gefietst. Vrijdag was Nanou’s verjaardag, maar dat ik niet thuis bent betekend natuurlijk nog niet dat ik mijn stuk gebak mis loop, dus die heb ik lekker gehaald bij het kleine verse banketbakkertje op de hoek. Vrijdagavond was het weer tijd voor de fridaybar, natuurlijk. Zaterdagmiddag ben ik naar de Grundtvigs Kirke geweest, een hele aparte, moderne kerk en daarna nog een stukkie gefietst. Zaterdagavond hadden we weer een gezellig etentje hier in de flat, met een aantal klasgenoten. We hebben heel veel zelf gemaakte pizza en salade op en om half 2 rolde we allen vol gegeten en gedronken ons bedje in. Zondag ben ik met 3 klasgenoten naar het Ny Carlsberg Glyptotek museum geweest. Dit is niet een bier museum maar wordt volledig gefinancierd door Carlsberg en is op zondag gratis toegankelijk. Naast vele beeldhouwwerken hangen er schilderijen van Claude Monet, Picasso en van Gogh ook is er een mooie binnentuin en een standbeeld van Suus met haar pups.

Week 7 begon nog beter, met gelijk op maandag al het eerste feest: St. Patrick’s day. Dat begon met de 3 legged charity race, hierbij werd je met je onderbeen aan elkaar vastgemaakt en zo moest je de 2,5 km door het centrum heen rennen langs 5 verschillende Irish Pubs. De opbrengst ging naar het goede doel. Ik als langste van de sensory science groep was samen met Lieke de kleinste van de groep, dat leek ons wel een goede combi. Na een uur hadden we ons doel bereikt, de winnaars deden er echter maar 14 minuten over. In de laatste pub zijn we blijven hangen voor een Ierse stout en een groen biertje, door de dronken zanger, die voor de muziek zorgde, werden er nog gratis petjes, hoedjes, shirts uitgedeeld en ook was er gratis heerlijke Irish Stew (stoofpot). En wie de week goed begint moet hem ook goed voortzetten, dus dinsdagavond weer naar de Kulørbar geweest voor een drankje en een dansje. Deze woensdag was ik helaas niet vrij, we hebben de hele middag gewerkt aan een project voor school. We hebben bij een klasgenoot thuis gezeten, dat was wel 45 minuten fietsen door regen en wind, maar wel een sportief dagje dus. Gelukkig ben ik vandaag, donderdag, wel vrij zo kan ik nog ff bijkomen voor het komende weekend.

De prijzen hier zijn minder erg dan ik dacht, de bierprijzen zijn in Nederland natuurlijk enorm gestegen de laatste tijd. Dus in de supermarkt betaal je €0,30 voor een flesje. Met uitgaan is er altijd wel een goedkope tent te vinden met een speciale actie en anders betaal je ongeveer €6,- voor een pint, in Den Haag betaal je tegenwoordig ook al €2,70 - €3,- voor een vaasje (1/2 Pint), dus dat komt eigenlijk op het zelfde neer, maar vergeleken met de Osnabrückse kroegen waar je soms al een pint voor €2,20 had, is het weer erg duur. In de supermarkt hier heeft de Aldi Albert Heijn prijzen, allemaal net een dubbeltje of 2 dubbeltje meer, maar soms ook goedkoper, vooral brood en vlees is hier duur, of eigenlijk in Nederland heel goedkoop. Ook kan je veel besparen met de 50% korting stickers op producten tegen de houdbaarheidsdatum aan. Ik had laatste een brood gekocht dat nog 14 dagen houdbaar was (het was dan eigenlijk ook geen brood, maar gewoon conserveermiddelen in fancy vorm) dus als je zo brood tegen de houdbaarheidsdatum koopt met 50% korting kan je er gewoon nog een week van eten. En vlees kan je opbakken en dan kan je het nog gewoon een week langer dan de houdbaarheidsdatum houden. Het grappig met kip is hier dat als je kipfilet koopt het vaak voor 87% uit kip bestaat, 12% water en 1% zout en suiker, dit staat ook groot op de verpakking, maar dit maakt de kip wel erg lekker en mals vergeleken met in Nederland. Iets anders wat ze hier veel doen is dumpster diving, het als een zwerver vissen van voedsel uit de containers van de supermarkt, die staan hier allemaal zo langs de weg. Producten op de houdbaarheidsdatum of beschadigde producten/verpakkingen die de supermarkt niet meer wil verkopen kan je dan makkelijke vinden, 99 van de 100 keer niets mis mee en alles zit in plastic verpakt.
Ook hier was het weer vorige 2 weken heerlijk, met 16 graden kon je gewoon in je T-shirt naar buiten, zonder wanten, muts en dikke jas voel je dan gelijk heel naakt, alsof je op een onbewoond eiland zit, op zoek naar Eva. Zodra de zon onder is moet je je wel weer warm aankleden want door het heldere weer kan het ‘s nachts nog gewoon vriezen. Na de zomer komt de herfst en dat is ook hier het geval want sinds afgelopen vrijdag stormt en regent het vooral en niet zo beetje ook, uitgezonderd vandaag.
Gister heb ik nog foto’s op facebook geplaatst, alleen gaf die hiervan geen melding. Dus als je wil kan je ze daar opzoeken en hier bij het verslag staan er ook een paar. Mocht je me nog een kaart willen sturen voor mijn verjaardag maandag 31 maart (hint hint hint) dan kan dat gewoon naar: Tåsingegade 29, room 208, 2100 Copenhagen Ø, Denmark. Als je hem vrijdag 28 maart op de bus doet heb ik hem normaalgesproken de 31e <:)

Knus fra Yoeri
xxx

• 20 Maart 2014 - 14:19

Els:

Ha Yoeri,
    Fijn verslag weer, kort en bondig zoals we van je gewend zijn!
    knus fra terug van Leo en Els

• 20 Maart 2014 - 19:34

Tanja:

Zo, we zijn weer helemaal op de hoogte, hartstikke leuk hoor, succes en veel feestplezier verder.Groetjes van Tanja

• 22 Maart 2014 - 10:06

Mama:

Dikke knus fra mama !

• 22 Maart 2014 - 10:32

Nanou:

Heb je niet genoeg eva's om je heen??

• 22 Maart 2014 - 11:04

Joop V.d.Berge:

Hallo Yoeri,
    Weer een geweldig verhaal,prachtig.
    Maar hier zitten we met de Nuculaire Top,
    wegen afgesloten en alles super beveiligd enz.
    We hadden ook nog gemeenteraadverkiezingen gehad
    met verrassende (voorspelbare) uitslagen en uitspraken.
    Nou Yoeri tot de volgende blog of Paasreses.
    Groetjes Opa en Oma.

• 31 Maart 2014 - 10:55

Loes Meijer:

Ha die Yoeri,
    Ver weg. Maar, dankzij de moderne communicatie middelen, toch bereikbaar: van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Kopenhage biedt vast wel alle mogelijkheden om er een fijne dag van te maken.
    Jouw reisverslagen zijn fantastisch. Ik geniet iedere keer weer van alle mooie belevenissen die je daarin beschrijft.
    Groetjes, tante Loes.