Osnabrück school, zoo & koken - Reisverslag uit Osnabrück, Duitsland van Yoeri Verbaan - WaarBenJij.nu Osnabrück school, zoo & koken - Reisverslag uit Osnabrück, Duitsland van Yoeri Verbaan - WaarBenJij.nu

Osnabrück school, zoo & koken

Door: Yoeri Verbaan

Blijf op de hoogte en volg Yoeri

25 Oktober 2012 | Duitsland, Osnabrück

Hallo Vriendjes en Vriendinnetjes en overige lezers,

Na mijn weekje in begon het harde studentenleven helaas weer in Osnabrück. Maandag en dinsdag naar school geweest, dinsdag avond was de gangvergadering. Niet iedereen was er maar ik had nu wel een beetje een idee wie er bij mij op de gang wonen. We zijn met ongeveer 12 man/vrouw 2 uur bezig geweest met staalborstels om te soppen. Na 2 uur zag het er allemaal wel wat beter uit, het was iig schoon. Maar de keuken is gewoon oud en versleten met rottende aanrechtbladen, dus echt hygiënisch is het nog niet. Toch heb ik wel besloten om wat meer te gaan koken, omdat ik dat toch wel leuk vind en omdat ik het assortiment magnetronmaaltijden van de Aldi bijna afgewerkt had.
Dinsdag avond de wedstrijd van Oranje helaas gemist, maar de Duitsers wel hard uitgelachen om hun 4-4 tegen zweden. Dinsdagavond nog uit geweest en woensdag ochtend om 10 uur stond ik al weer bij de bierafdeling van de supermarkt. Voor productontwikkeling moeten we een marktanalyse doen van alcoholvrije frisdranken, daaronder vallen ook de alcoholvrije bier mix drankjes. Met ze 3en zijn we woensdag en donderdag er in totaal 3 uur mee bezig geweest om het hele assortiment te noteren. Vond het wel grappig dat veel alcoholvrij bier over of tegen de houdbaarheidsdatum was, er stond een six-pack die goed was t/m juli 2012. Ook zijn veel biermerken gewoon vernoemd naar de plaats waar ze gebrouwd worden. Verder is een six-pack altijd goedkoper als 6 losse flesjes, soms wel tot 15% goedkoper, dat drinkt toch lekker weg. Woensdagmiddag gewoon lekker les gehad en een titratie practicum om de waterhardheid te bepalen. ‘s Avond dan ook gekookt in mijn keuken, roerbakgroenten in kruidenboter en vissticks met een broccoli kaaslaagje er in. Donderdag ochtend eerst college en daarna sensoriek practicum waarbij we verschillende zuren moesten testen onderzoeken welke het beste was voor in een frisdrank. Dus de hele ochtend zure watertjes lopen drinken, vaak zuurder als citroen. Bij het uitgaan krijg je er dan vaak een glaasje tequila bij en wat zout en dat miste je nu toch wel. Donderdagavond weer gekookt dit keer kwam Yvonne me vergezellen, pasta bolognese met een spiegeleitje en een zelf gebrouwen biertje, moet nog ff wennen aan de portie groottes want ik had nu ook vrijdag en zaterdag nog pasta. Dus zo was ik toch weer 2 dagen veroordeeld tot de magnetron. Donderdagavond met een groep internationals weer uitgweest bij Alando, dit keer geen entree en Becks €2, dan zou je denken dat het een goedkoop avondje word, maar helaas niet. Door de lage prijs had ik gewoon extra veel gedronken(A) Vrijdag en zaterdag ochtend heerlijk uitgeslapen en verder thuisgebleven eigenlijk, huiswerk gemaakt en wat andere dingen geregeld. Opzich wel zonden want sinds donderdag was het al prachtig weer, in de middag zelfs rond de 24C. Door dit mooie weer savonds wel een tuinfees, je jas was niet nodig ook niet toen ik na de club naar huis fietste een heerlijk nazomer dus. Zondagochtend lekker een omelet gebakken en ik wou nu toch wel van het weer genieten buiten & overdag dus ben ‘s middags naar de dierentuin van Osnabrück geweest met Katja (een Russisch meisje en een vriendin van haar die hier voor een week is op bezoek is). Het is een leuke dierentuin dat gedeeltelijk in het bos licht, met alle herfstkleuren en de felle zon dus een prachtig gezicht. De hokken vond ik soms alleen nogal wat oud en te klein voor sommige dieren. Wel zijn ze veel aan het renoveren en verder was het leuk om alle dieren zo weer te zien. S avonds een lekker gegrild kippetje gehaald in de stad en die thuis opgegeten. Maandagochtend weer naar school en smiddags naar het DILL (Deutsches Institut fur Lebensmittel), daar hebben we met 7 personen 20kg braadworst gemaakt. Stukken varkensvlees eerst door de gehaktmolen, dan in de cutter met de kruiden dan krijg je smeerworst, iig zo ziet het er uit en smaakt het. Dan vul je runderdarmen met het vlees en deze draai je dan tot worst(jes). Toen zijn ze gepasteuriseerd en mochten ze mee naar huis, dus heb 3 kilo braatworst in de vriezer liggen nu, maar ik heb wel wat meegenomen naar Nederland. Dinsdag was het helaas over met het mooie weer, na 5 dagen zomer werd het weer erg koud. Dinsdagavond wou ik nog uit, er waren dit keer niet zo veel studenten die meegingen. Bij de club een half uur buiten gewacht, maar we waren nog steeds niet binnen. De club was al niet zo vol en er kwamen alleen maar mensen naar buiten, na een half uur wachtend had ik er dan ook genoeg van en ben naar huis gegaan. Als ze me geld niet willen krijgen ze het ook niet. Woensdag uitgeslapen en ‘s middags practicum waarbij we kleurmetingen hebben gedaan. ’s Avonds zelf broodje dönor gemaakt, ivm de donorweek. Ook me tas in gepakt voor me reis naar Nederland van donderdag. Donderdagochtend wel eerst nog een gastcollege, van Koen Dekker, en ja dat was een Nederlander. Erg grappig om het te horen, moest dan ook erg lachen in het begin. Het Nederlands-Duits was dan ook erg makkelijk te volgen. Na het college me spullen gepakt en richting Nederland, door een seinstoring had de trein helaas een uur vertraging. Niet alleen bij de NS kunnen ze er wat van ook bij de DB, volgens mij is het zelfs nog wel erger. In de trein wel lekker mijn blog kunnen schrijven en wat sollicitatie brieven voor me afstudeerstage. En dan morgenochtend naar Liverpool. Dit keer niet alleen voor The Beatles, maar omdat papa en mama 25 jaar getrouwd zijn op bezoek bij Nanou en Duncan komt vrijdagavond ook nog ff langs voor een goede stapavond in Liverpool!!!

Wel grappig is dat de studenten in Duitsland vaak heel ijverig en enthousiast zijn, als de docent een vraag heeft gaan de handen in grote getalen omhoog. Ook is er veel gezag voor de docenten, die zijn hier dan ook allemaal Dr. Prof. en hebben behoorlijk wat aanzien. Heel beleeft allemaal. De financiële ondersteuning van de overheid is hier nihil en het collegegeld is hier hoger. Zelfs voor het gratis OV moeten de studenten zelf betalen €500 per jaar en dat is dan alleen voor de bussen in Osnabruck en omgeving en voor de treinen in de provincie zelf geldig.
Deze week natuurlijk ook weer veel beleeft op de fiets. 2 keer bijna gevallen. De eerste keer was ik lekker een biertje aan het drinken op de fiets, dat mag nou eenmaal hier in Duitsland, toen ik over een losliggende steen reed, me voorwiel schoot weg en in een poging om geen bier te verspillen en op me fiets te blijven zitten ook nog een spierverrekt, maar het heeft gewerkt. De 2e keer was dinsdag ochtend door de vele bladeren in het donker zag ik het fietspad niet helemaal meer, dus ook de slinger die er in zat niet meer, dus toen knalde ik zo de stoep af en stond op de rijbaan voor rechts afslaan. Toen ik smiddags terug fietste zag ik dat ze hekken aan het neerzetten waren, dit was niet vanwege mij, maar wegwerkzaamheden. Op de fiets heb ik ook nog wat leuks gezien, ze hebben hier namelijk een rijschool die ‘Remmen’ heet.
Vorige keer zei ik nog dat ik het erg vind dat je iemand op de heen en terug weg van de wc tegenkomt met je rolletje. Wat eigenlijk nog erger is, als je lekker uitgebreid gegeten heb en daardoor 2 keer op 1 avond moet en dan beide keren de zelfde persoon tegenkomen:S

Ook de foto’s heb ik weer bij dit geplaatst.

Word vervolgd!!

Alles Gute und liebe Grüße,
Yoeri

  • 25 Oktober 2012 - 19:58

    Tanja:

    Hoi Yoeri,

    Leuk verslag weer! Toch wel fijn dat je nu af en toe zelf kan koken. Heel veel plezier in Liverpool!
    Groetjes van Tanja, Ger en Fleur

  • 25 Oktober 2012 - 21:03

    Joram:

    Sorry yoeri, maar deze lees ik even wel wat later... Xd

  • 25 Oktober 2012 - 21:28

    Duncan Klein:

    Yoeriiiiiiiiii, ik zie je morgen weer maar ik snap niet waarom je t erg vindt als iemand weet dat je gaat schijten. Is toch normaal en komt met trots. Nou we het erover hebben ik ga gelijk even.

  • 25 Oktober 2012 - 21:37

    Leo:

    Leuk samenvatting weer wanneer komt de uitgebreide versie. Veel plezier in Liverpool en doet nanou de groeten van ons . Gr. Leo en els

  • 25 Oktober 2012 - 21:56

    Papa:

    Geven ze ook fiets les bij rijschool REMMEN dan zal ik je maar gouw opgeven.
    De worst was heerlijk.

  • 26 Oktober 2012 - 00:59

    Mandy:

    Heej Neef,

    Klinkt weer gezellig allemaal.. en agh die vieze keukens moet je maar aan wennen hoor als je gaat reizen.. ik probeer er vooral niet over na te denken.. ! :) Enne ik zal toch maar een keer fietsles nemen, want dit klinkt allemaal levensgevaarlijk! :D Succes weer de komende weken.. ! XXX

  • 28 Oktober 2012 - 12:12

    J.v.d.Berge:

    Hallo Yoeri,

    Het is weer een heel verhaal vol belevenissen, maar bij de foto,s missen we een foto
    van de meisjes waarmee je naar de dierentuin bent geweest?
    Wat het fietsen betreft, liever geen bier meer drinken op de fiets en zeker niet
    zonder winterbanden .
    Een fietshelm zou jou ook niet misstaan, wat in Duitsland normaal is.
    Verder nog een prettige tijd en succes met je studie.
    Groetjes O en O

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yoeri

Levensgenieter en master student Sensory Science

Actief sinds 15 Aug. 2012
Verslag gelezen: 578
Totaal aantal bezoekers 34448

Voorgaande reizen:

14 April 2015 - 18 Oktober 2015

Afstuderen bij Coca-Cola Brussel

31 Januari 2014 - 10 Juli 2014

Studie aan de Københavns Universitet

20 Augustus 2012 - 31 Januari 2013

Studie aan de Hochschule Osnabrück

Landen bezocht: