Goede tijden Slechte tijden Osnabrück - Reisverslag uit Osnabrück, Duitsland van Yoeri Verbaan - WaarBenJij.nu Goede tijden Slechte tijden Osnabrück - Reisverslag uit Osnabrück, Duitsland van Yoeri Verbaan - WaarBenJij.nu

Goede tijden Slechte tijden Osnabrück

Door: Yoeri Verbaan

Blijf op de hoogte en volg Yoeri

14 Oktober 2012 | Duitsland, Osnabrück

Hallo Vriendjes en Vriendinnetjes en overige lezers,

Vorige week zondag een rustig relax dagje en maandag om 8 uur weer op school. Levensmiddelenrecht, zo is er in de Duitse wet een hele hoop vastgelegd over een schnitzel. Zo is een Wiener schnitzel een kalfsschnitzel en is een Schnitzel Wiener art van alles behalve kalfsvlees. Na de les naar de schoolbrouwerij geweest. Hier werkt Nicolaus 1 van de Duitse studenten die 2 jaar geleden in de uitwisselingsgroep zat, erg leuk dus om hem weer te zien en spreken. Hierna mijn eigen fiets opgehaald, deze is gemaakt voor maar €11,50 dus voor niets eigenlijk. Daarna de fiets van Yvonne terug gebracht, was allemaal goed gegaan met de fiets, was maar 1 keer bijna gevallen. Toen ik met een behoorlijke vaart de berg af ging (ik voelde me een soort Annie de Rooij op haar scooter, ook al heb dan meestal geen brommerpech maar fietspech) was ik even de terugtraprem vergeten, dus bij het terugtrappen (wat ik normaal altijd doe) vol in de slip, maar liep gelukkig goed af. En de fiets dus ook weer in originele staat afgeleverd. Door miscommunicatie had ik al een boete gekregen omdat ik me huur van me kamer niet betaald had, ik heb toen samen met een tutor een bezwaarbrief (in het Duits) geschreven en dinsdag kreeg ik te horen dat me boete was kwijtgescholden. Maandagavond een feest in de oude bioscoopzaal, het begon een beetje met campingentertainment, maar het bier was goedkoop dus we zijn gebleven en daarna trad er een erg leuke band op, Caught Indie Act, ze speelden allemaal goede indierocknummers en ze deden het ook nog erg leuk. (http://www.youtube.com/watch?v=s1bHsTIYca0&feature=relmfu) Zo werd het iets later als van te voren gepland. Dinsdagochtend weer gezellig vroeg naar school en ‘s avonds kwam Branko naar Osnabrück. (Jaaah Frank zoals gehoopt, je zoon staat in de blog hoor) Boodschappen gedaan en voor het eerst gekookt in de keuken (pasta). Nou ik leef nog steeds, dus dat is positief. Nog een film gekeken en daarna richting een feest. Het viel een beetje tegen, we zijn ook flink onder vuur genomen door een confettikanon. We zaten helemaal onder. Het ergste van ons afgeslagen en daarna naar Alando wat toch wel een fantastische club is, kijk er nog steeds me ogen uit. En voor de ouderen er zijn ook regelmatig 30+ en 40+ feesten.
Woensdag lekker uitgeslapen en wegens ruimte genoodzaakt ontbijtje op bed voor 2 ;p Woensdag was de dag van de Duitse eenheid, dus geen school en alles was dicht, dus ben lekker relaxt thuis gebleven. Hoewel ik heb eerst nog een poging gedaan om alle confetti uit mijn kamer te verwijderen. Elke keer als ik weer wat schoon had lag er weer een nieuwe lading en ik kom het nog steeds overal tegen. Viel me mee dat ik geen papier marche poepte. Er loopt ook een confetti spoor vanaf mijn kamer deur over de gang naar buiten:P En ook de taxi chauffeur, die ons thuis had gebracht, zal niet heel blij zijn geweest. Donderdag helaas weer vroeg op naar college en daarna mijn eerste Sensorik und Produktentwicklung practicum over zoetkracht van suiker en zoetstoffen. Donderdagmiddag om 1 uur begon dan al mijn vakantie van 10 dagen. Door een excursieweek waar ik niet aan mee moest nemen had ik een week vrij waarin ik dus lekker naar Nederland kon gaan. Maar eerst kwamen opa en oma op bezoek, zij hadden wat spullen voor mij bij hun en ik kon makkelijk weer wat (zomer)spullen weer mee terug nemen in de auto. Donderdagmiddag eerst door Osnabrück heen gelopen, tussen de buiendoor en savonds in de Ratskeller gegeten heerlijk gestoofd lamsvlees, nog nooit zo lekker gegeten een waardige dierendag dus. Savond was er een schoolfeest op de school waar ik mijn taalcursus gedaan heb. Weer middelbare school herinneringen aan feestjes op school zelf. Vrijdag eind van de ochtend met opa en oma richting Bremen, omdat ik al een keer een rondleiding heb gehad kon ik dus veel leuke plaatsen laten zien en kon ik veel dingentjes vertellen. Ook heb ik Labskaus gegeten (warme rundvleessalade, leek het op) dat is niet zo aanrader, maar leuk om is geprobeerd te hebben. Met opa en oma door een stad lopen is niet zo erg, het is eigenlijk net een kroegentocht, van koffiebar naar restaurant naar café, etc. en tussendoor steeds een stukje wandelen. Savonds weer heerlijk gegeten in Osnabrück . Ook ben ik savond nog naar een club gegaan, na €4 entree betaald te hebben bleek het bijna leeg te zijn. Uiteindelijke heb ik de nachtbus van 2 uur genomen (ik was niet met de fiets ivm de vele regen) In de nachtbus zat ik wel erg lekker waardoor ik 10 minuutjes mijn oogjes dicht hebt gedaan en net in die 10 minuutjes is de nachtbus door de Dodesheide heen gereden. Toen werd ik wakker geschud waar ik eigenlijk heen moest toen kwam ik er dus achter dat ik veel te ver was. Ze vertelde me dat ik bij de volgende halte er uit moest en dan als maar rechtdoor moest lopen, immer gerade aus, voor ongeveer een uur. Ik ben gaan lopen en ondertussen regende het pijpenstelen. Al zeiknat geregend heb ik de eerste taxi genomen die langskwam en die heeft mij voor €6,60 thuisgebracht. Zaterdagmiddag met opa en oma richting Leidschendam gereden. Heb de hele week lekker uitgerust, veel geïnternet, gedownload en uitzending gemist, wat allemaal in Duitsland niet mag/kan. Ook ben ik nog naar school geweest om bier te brouwen en wezen stappen en zoals wel vaker gebeurd de laatste tijd weer kletsnat geregend. Positief is dat ik te horen heb gekregen dat ik 5 studiepunten voor met taalcursus krijg waardoor ik dus 1 vak dat ik nu volg kan laten vallen, daar ga ik de komende 2 weken over denken welke dat zal worden. Vanavond weer terug richting Osnabrück want maandagochtend om 8 uur begint mijn eerste college weer.

Het is wel grappig dat als ik me hier voorstel denken ze allemaal dat ik een Duitser ben en vaak 1 van de eerste dingen die ze zeggen is: ‘Hey je hebt een Russische naam’. In Nederland heb ik daar nog nooit iemand over gehoord maar hier dus wel. Iedereen toont ook medelijden als je verteld dat je op de Dodesheide woont. Of je zie mensen praten en naar je wijzen: kijk hij woont op de Dodesheide zielig hè! Er zijn inderdaad een hoop nadelen maar ook voordelen en zo voor een half jaar is het prima te doen. Naarmate het drukker word heb ik wel het idee dat de keuken er wat op vooruitgaat, maar hij is nog steeds vies hoor. Maar dinsdag is de eerste bijeenkomst, voor het schoonmaakrooster.
Op de wc hangt bijvoorbeeld geen wc-papier, zoals op de camping moet je dat dus zelf meenemen over de gang zodat iedereen weet wat jij gaat doen. Het ergste is dan nog dat als je je krantje uit hebt en op de terugweg naar je kamer bent je weer de zelfde persoon tegen komt, die weet dan niet alleen wat je gedaan heb maar ook hoelang. Of soms als je er net lekker voor wilt gaan zitten, bedenk je je jaah ik mis iets, er is iets dat ik mee moest nemen, ohjaa de rol, gelukkig nog altijd op tijd aan gedacht. Ik heb er wel aan gedacht om een post-it briefje op mijn deur te hangen, maar ben bang dat dat ook niet werkt. Omdat als ik dat briefje dan zie hangen denk ik: Hee een briefje, ik lees het zo wel, eerst ff naar de wc.

Ook de foto’s heb ik weer bij dit en het vorige verslag geplaatst.

Word vervolgd!!

Alles Gute und liebe Grüße,
Yoeri

  • 14 Oktober 2012 - 16:34

    Nanou Verbaan:

    je voelde je dus helemaal op je plek met de kroegentoch met opa en oma!
    Dat is een goed vooruitzicht als ze hier komen:)

  • 14 Oktober 2012 - 20:35

    Leo:

    Ik reageer maar vast want els is het verslag nog aan lezen dus die is nog wel even bezig. Gelukkig was ik vanmiddag al begonnen... Groetjes van leo en els

  • 14 Oktober 2012 - 21:21

    Mama:

    Leuk blogje weer Yoeri. Ik denk dat papa en ik dan toch nog maar een keertje moeten langskomen in Osnabrück dan gaan we naar zo''n 40 plus feest in Alando ;-)

  • 15 Oktober 2012 - 10:24

    J.van Den Berge:

    Hallo Yoeri.
    Hierbij eenreactie op je laatste Blog, waarbij we hopen als je in de trein zit
    op tijd wakker wordt en niet in Berlijn of Lubeck.
    Maar het waren leuke dagen toen we bij jou waren in Osnabruck,
    en doen dat zeker nog wel eens.
    Kunnen we ook naar die Club met muziek voor 70 plussers?
    Heb je al winterbanden op je fiets ?????????
    Zal je zeker nodig hebben daar met bergje op en bergje af!
    Yoeri veel succes verder en auf wiedersehen.

  • 15 Oktober 2012 - 14:40

    Thomas:

    Hey Yoeri!

    Jij was wel de laatste die ik verwacht had donderdag tegen te komen! Goed om je weer te zien man. Ik hoop dat je een leuke avond had. Ben je rond een uur of 1 kwijt geraakt.
    Ik heb nog wel een vraagje...
    Als je van de week voor het eerste gekookt hebt, wat heb je al die tijd gegeten dan??

    Ik zie je vast nog wel hier ergens!

    Thomas

  • 23 Oktober 2012 - 05:24

    Mandy:

    Beter laat dan nooit.. ik heb ook eindelijk je blog gelezen! :) Het duurde even voordat ik hem had afgerond, maar ik heb het gered hoor! :D Klinkt nog steeds allemaal erg goed.. leuk dat je opa en oma langs zijn geweest! En weer lekker even naar Nl geweest. Dat zit er voor mij tussendoor niet in hoor!:) haha..! :) Mijn trip gaat morgen echt beginnen! Heb alles geregeld vandaag.. buspassen en tours en morgen begin ik met mijn reis naar boven! :) Erg veel zin in! Ben benieuwd naar jou volgende avonturen! :) xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yoeri

Levensgenieter en master student Sensory Science

Actief sinds 15 Aug. 2012
Verslag gelezen: 559
Totaal aantal bezoekers 34503

Voorgaande reizen:

14 April 2015 - 18 Oktober 2015

Afstuderen bij Coca-Cola Brussel

31 Januari 2014 - 10 Juli 2014

Studie aan de Københavns Universitet

20 Augustus 2012 - 31 Januari 2013

Studie aan de Hochschule Osnabrück

Landen bezocht: