5 days of Party - Reisverslag uit Osnabrück, Duitsland van Yoeri Verbaan - WaarBenJij.nu 5 days of Party - Reisverslag uit Osnabrück, Duitsland van Yoeri Verbaan - WaarBenJij.nu

5 days of Party

Door: Yoeri Verbaan

Blijf op de hoogte en volg Yoeri

10 December 2012 | Duitsland, Osnabrück

Hallo Vriendjes en Vriendinnetjes en overige lezers,

Hier weer een spannend avontuur van Yoeri in Osnabrück. Dinsdag avond was de eerste avond van de 5-days of Party Osnabrück. 5 avonden achterelkaar feest en uit, ik had het nog nooit gedaan, dus het zou spannend worden maar ik had er vertrouwen in. Dinsdag kwamen Branko en Pim dus eerst een aantal heerlijke biertjes gedronken en daarna richting Sonnedeck en heel luxe met de taxi, kost wat meer (€9) maar het is dan ook wel relaxt. En als je bedenkt dat de nachtbus in Nederland €5 p.p. is, kost het eigenlijk niets.
Pim was zijn ventieldopje vergeten van zijn prinsessenluchtbed, dat werd dus op de grondslapen. Met 3 mannen van gemiddeld 2m lang op 11m2 was een uitdaging maar het is gelukt. Woensdag middag wel gewoon weer naar school voor practicum. Woensdag was er een internationaal feest voor internationale studenten, het was dan ook leuk om weer vele internationals te zien, die ik al een tijdje niet gezien had. Was een gezellig avondje. Donderdagochtend helaas wel weer om 10 uur op school, voor practicum. Voor productontwikkeling moeten we een nieuwe frisdrank bedenken. We willen een soort Oosterse ijsthee ontwikkelen, en zijn toen bezig geweest met verschillende theesoorten en hebben daarmee een sensorische test gehouden. Donderdag aan het begin van de avond kwamen Lisa, Carolijn, Wouter & Jørn (4 Inholland klasgenoten) aan met de trein in Osnabrück. Hun hostel was vlakbij het station, een beetje vreemd hostel 3 hoog in een soort kantoorgebouw. Ik en Jørn mochten niet verder komen dan de receptie, omdat we niet in het hostel bleven slapen. Na lang aandringen mochten we dan toch wel mee naar de slaapzaal, waar verder niemand was. Jørn kon ze spullen daar mooi achterlaten voor tijdens het stappen (hij bleef bij mij pitten namelijk) toen die vrouw (in pipi langkous kleding) bij de receptie even weg was zijn ik en Jørn snel weg gegaan, omdat ze anders waarschijnlijk weer boos zou worden omdat Jørn zijn koffer liet staan. Ze werd ook al boos, toen ik naar de wc wou lopen, want ze had alleen toestemming gegeven voor de slaapzaal(die naast de receptie was).
Verder was het hostel wel redelijk volgens mij, als was het wel een beetje wennen voor prinsesje Carolijn. We zijn toen naar de Kartoffelkeller gegaan, was er 2 keer eerder geweest en ook dit keer heb ik er weer heerlijk gegeten. Daarna een drankje in een Duitse Kneipe en daarna naar Alando, waar we ons ook deze keer prima vermaakt hebben. Daarna spullen van Jørn gehaald en met de taxi naar me kamer.
vrijdagochtend eerst uitgeslapen en ’s middags eerst wezen shoppen. Op zich was dat niet zo erg want tot nu toe had ik eigenlijk alleen nog de buitenkant gezien van de meeste winkels, ik heb dus weer een hoop nieuwe dingen gezien in Osnabrück. Daarna naar de kerstmarkt, deze is echt heel gezellig en het is steeds erg druk. De meeste kraampjes verkopen Glühwein en eten, nou vind ik dat niet zo erg natuurlijk. In principe kan je gedurende de kerstmarkt elke dag wat anders eten op de markt. Ook zijn we nog naar de panoramabar geweest, met mooi uitzicht over Osnabrück en omgeving. Daarna zijn we naar mijn huis gegaan, we hebben daar gegeten, roerbak, aardappelpannenkoekjes en mijn zelfgemaakt Bratwursten. (Je zou dus kunnen zeggen dat Yoeri’s Bratwurst geproefd hebben;) En natuurlijk wat biertjes en Prosecco erbij. Daarna ben ik met Jørn en Wouter nog naar Alando geweest, de dames waren nog moe van het shoppen. Nog wel eerst afscheid genomen, want ze vertrokken mij iets te vroeg richting Nederland. Jørn is begin van de middag vertrokken en ‘s middags heb ik lekker rustig aangedaan. Zaterdagavond was helaas alweer het laatste feestje van de 5 days of Party. We begonnen met een verjaardagsfeest en daarna richting Sonnedeck. En uiteindelijk ben ik ook deze 5e avond weer goed in bed beland. Het regende die avond wel lekker dus, heb het niet droog gehouden. Zo heb ik de 5 days of party goed doorstaan, helaas geen diploma of oorkonde ontvangen voor deze prestatie.
Zondag was een balansdag, eerst lekker uitgeslapen en daarna ben ik wezen zwemmen, 2500 meter, voor elk biertje een baantje zeg maar (en ze hebben hier een 50 meter bad hoor) en ’s avond lekker Unox erwtensoep. Ik had die week ook keukendienst dus moest de prullenbakken in de keuken legen, in Duitsland word alles gescheiden, helaas houd iedereen zich er niet altijd aan. De papiercontainer buiten was overvol, hoofdzakelijk pizzadozen (Dr. oetker is blij met de student) toen ik bij de glasbak aankwam stond er een bord dat je alleen glas mag inwerpen van maandag t/m zaterdag tussen 7.00 en 20.00 uur. Toch heb ik het glas illegaal weggegooid toen.
Maandag om 8 uur weer op school voor college en daarna practicum, bierbrouwen! We hebben erg weinig bier gebrouwen, we kregen uitleg over het proces, we hebben wat metingen gedaan en dat was het. 2 (oud)studenten waren wel bezig met brouwen, maar zelf hebben we weinig uitgevoerd. De brouwerij is een stuk professioneler als bij ons op school.
Ook een mondeling overhoring gehad over het bierbrouwen, deze was gelukkig niet zo moeilijk. Dinsdag was een lange dag, ik was om 8 uur op school, tussendoor wel thuis nog even geluncht maar ik was ook tot 8 uur ‘s avonds op school. Na me colleges moesten we nog oefenen voor de presentatie van donderdag.
Woensdag ochtend vrij dus lekker kunnen uitslapen. En woensdagmiddag weer practicum. Woensdagavond was een van de treurigste tot nu toe, terwijl heel Nederland pakjesavond vierde, zat ik eenzaam op me kamertje, te leren voor mijn presentatie. Had gelukkig nog wat pepernoten, een chocoladeletter en had warme chocolademelk geregeld. Ik had in de supermarkt een zelf verhittend blik gevonden. De bodem indrukken en na 3 minuten heb je warme chocolademelk. Dacht dat het met die warmte wel zou meevallen, maar verbrand **** gewoon me mond daaraan. Een hele fijne sinterklaasavond dus. Ook in Duitsland is woensdag een aardig laagje sneeuw gevallen, naast alle foto’s van cadeautjes dus ook een hoop foto’s van internationals in de sneeuw, een hoop hebben dat nog nooit of weinig gezien. Sinterklaas heeft mij dan wel overgeslagen maar Nicolaus (zijn Duitse collega) was me niet vergeten. Toen ik donderdagochtend wakker werd lagen er een aantal chocolaatjes voor me deur (bij iedereen op de gang) ik heb ze voor mijn eigenveiligheid nog maar niet opgegeten, je weet nooit wat voor schimmels of andere ziekteverwekker er in kunnen zitten. De presentatie, over sport en fitnessdrankjes ging goed. ’s Middags verder met onze ijsthee, we zijn verder gegaan met het testen van verschillende smaakstoffen.
Daarna snel richting het station en naar Wageningen, naar de master open dag. Daar ben ik een hele leuke master tegen gekomen, Sensory & Science. Kort gezegd, alles over hoe we ons eten ervaren sensorisch (met onze zintuigen) ervaren en hoe je dit kan beïnvloeden en toepassen. Het bevat ook een verplichte Erasmus naar Kopenhagen en dat is natuurlijk nooit vervelend. Het was wel weer ff wennen in Nederland, vergeten uit te checken in de bus en ik wou bijna kloppen op me tafel na de presentatie (wat ze in Duitsland altijd doen na een presentatie). Vrijdag de kerstpullen neergezet en met Wilrik naar de film: De marathon, waarbij de caissière ons in de loveseat neerzette, die trut:P Zaterdag wezen zwemmen en naar ADO. Zondag naar het louwman automuseum voor opa’s verjaardag, een hoop oude auto’s en wassenaarse kak mensen, maar zelfs cowboy Bob nog gespot. Maandagavond weer terug richting Duitsland, de laatste keer in 2012.

De foto’s staan ook weer online, ook bij het vorige verslag.

Word dus nog vervolgd!!!

Liefs Yoeri
Xxx

  • 10 December 2012 - 15:01

    Anoniem:

    Was gezellig!!
    Leuk om te lezen hoe jij ons bezoek ervaren hebt;-)

  • 11 December 2012 - 04:11

    Mandy:

    hahaha klinkt goed Yoeri!! :) fijn dat je je party week weer hebt doorstaan..!! wij gaan nu begin aan een stap week in Cairns.. dus ben benieuwd of ik het er net zo goed vanaf breng! :)
    Sinterklaas was trouwens ook niet in Australie te vinden helaas, ik hoop dat de kerstman de weg wel weet te vinden..;) Ik zal binnenkort even de drankspelletjes op de mail gooien zodat je ze nog kan introduceren aan je duitse vrienden..over de app is namelijk te lang..en ik heb ff geen gratis wifi meer! :D

    Veel plezier nog!
    xxx

  • 13 December 2012 - 19:51

    Leo :

    Had eIndelijk om je verslag te lezen. Fijn dat het kort en bondig is haha. 5 dagen party lekker hè ! Wij gaan jae zien op 1 e kerstdag en dan horzen we de rest Gr. Leo en els

  • 14 December 2012 - 20:06

    J. Van Den Berge:

    Beste Yoeri,

    Als je over een paar weken weer terug bent zullen we je verhalen missen. Het is altijd leuk om
    alles te lezen.
    Over een paar dagen kom je weer naar huis om met 0ns kerstmis te vieren. De boom staat bij
    ons al klaar. Nu nog ee n beetje beter weer. Sneeuwt het bij jou in Osnabruck? Nu groetjes van
    o en o.Morgen gaan we naar Dordrecht met de trein. Daar is ook een leuke KERSTMARKT.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yoeri

Levensgenieter en master student Sensory Science

Actief sinds 15 Aug. 2012
Verslag gelezen: 611
Totaal aantal bezoekers 34457

Voorgaande reizen:

14 April 2015 - 18 Oktober 2015

Afstuderen bij Coca-Cola Brussel

31 Januari 2014 - 10 Juli 2014

Studie aan de Københavns Universitet

20 Augustus 2012 - 31 Januari 2013

Studie aan de Hochschule Osnabrück

Landen bezocht: