Non Non Rien N'a changé - Reisverslag uit Brussel, België van Yoeri Verbaan - WaarBenJij.nu Non Non Rien N'a changé - Reisverslag uit Brussel, België van Yoeri Verbaan - WaarBenJij.nu

Non Non Rien N'a changé

Door: yoeritv

Blijf op de hoogte en volg Yoeri

19 Mei 2015 | België, Brussel

Hier een bericht uit Brussel, inmiddels zijn we meer dan een maand verder, 14 April vertrok ik met mijn laatste spullen en fiets met de trein richting Brussel. De reis verliep prima en in Brussel was het erg lekker weer. Het werd gelijk al duidelijk dat België niet echt een fietsland is, door het meestal ontbreken van de fietspaden. Ook word er agressief gereden en flink getuterd in het verkeer, alsof Turkije het WK heeft gewonnen. De weg naar mijn huis had ik gelukkig al snel gevonden. Maar ook daar hebben ze geen fietsenstalling, dus ’s avonds staat die aan de brandladder vast op de parkeerplaats. Op 5 minuten heen en 3 minuten terug fietsen (dit is bergaf) is een enorme supermarkt waar ze alles verkopen, kleding, elektronica, fietsen, tuinspullen, kantoorspullen en voedingsmiddelen. Zo supermarkt waar je net een krat bier gekocht hebt en je je dan bedenkt, aah kak, ik heb helemaal geen koelkast thuis, ooh dat is handig, die verkopen ze hier natuurlijk. Even boodschappen doen is er dus niet bij. Je mag ook rugtassen meenemen, die moet in de kluis (zeker bang dat je er een tv in meejat), erg irritant omdat je dan alles weer moet overpakken in je rugtas, ipv gelijk bij de kassa. Me kamer is wat klein, maar verder is alles nieuw, dus dat is fijn. Op beide verdiepingen zijn badkamers, toiletten en een keuken, hoewel er bijna alleen in de keuken boven gegeten wordt, omdat daar alles stoelen staan en een tv is (incl NPO 1/2/3). Me huisgenoten zijn prima, de meeste zijn Frans en of spreken Frans, slechts 2 niet, dus er word vooral Frans gesproken. Ook eten ze pas rond 9 uur, dan heb ik mijn maaltje allang weer op.

De volgende ochtend, woensdag 15 April, begonnen met me stage bij Coca-Cola, het is 11 minuten lopen, en wanneer ik snel fiets, 6 minuten van bureau tot bureau, lekker dichtbij dus. Bijna elke deur die je door wil heb je je badge wel nodig, naar de wc of frisdrank automaat kan al niet zonder badge, goed beveiligd dus. En nu zijn de frisdrankautomaat en wc wel essentiële dingen, gezien het feit dat naast onbeperkt koffie, ook onbeperkt, Cola, Fanta, Sprite, Neastea, Burn, Aquarius, ijskoffie etc. mag drinken. Zo kom ik dus wel aan me dagelijkese hoeveelheid vocht (en suiker). Ik heb twee computerschermen, zo kan ik dus werken en facebooken tegelijkertijd. Mijn begeleider is een aardige Brusselaar, dus gelukkig ook Nederlands spreekt. Hij verteld veel, maar zit soms ook wel in zijn eigenwereld. Ik heb dus een hoop informatie gehad, met theoretische achtergronden, uitleg over systemen en programma’s waarmee ik moet gaan werken. Dit gelukkig niet allemaal in de ene dag, maar verspreid over de maand. Ook heb ik mijn eerste product gemaakt, in het lab, met sap concentraat, suiker, stevia, aroma’s en water.
De donderdagavond naar de Europese wijk gegaan, met de andere stagiairs (we zijn met een groep van 12, met voornamelijk Fransen), daar is elke donderdag een donderdagmiddag borrel voor het Europees parlement. Dus dat is erg gezellig en het bier is goedkoop (overal in Brussel, eigenlijk). De vrijdag was er een Pool-party bij Coca-Cola, door lekkage stond de begane grond blank en op andere verdiepingen was veel waterschade of geen elektriciteit, helaas had mijn laptop een langdurige batterij en kon ik dus gewoon aan het werk. Mijn eerste zaterdag in Brussel heb ik eerst nog een extra tafeltje voor mijn kamer gekocht bij Ikea (bijna een kopie van die in Delft). Daarna op de fiets naar het centrum, dit was een klein halfuurtje fietsen, door de plaatselijke sloppenwijken. O.a. de grote markt en Manneke pis gezien en genoten van de culinaire Belgische keuken. ‘s Avond nog een pintje gedronken met de stagiairs, maar niet te laat gemaakt want zondagochtend naar Brugge vertrokken, met 2 andere stagiaires. De trein was zo vol, als de ochtend spits waarin de 2 voorgaande treinen zijn uitgevallen, zo trein waar je je niet hoeft vast te houden als je hard remt, de rest van de groep houd je wel staande. Brugge was verder erg mooi, goed weer en we hebben veel gelopen door de oude stad, na een goede Belgische lunch naar het biermuseum geweest en die afgesloten met een degustatie van 3 biertjes.

Toen was het helaas al weer maandag en moest er weer gewerkt worden. Maar dat valt allemaal onder de geheimhoudingsverklaring toen ik vrijdagmiddag op het punt stond naar huis te vertrekken besloot mijn begeleider nog me van alles uit te leggen, dus het weekend begon met een uurtje vertraging. Die maandag was Koningsdag dus ik ben naar Nederland gegaan, om Koningsnach uitgebreid te vieren, Koningsdag stond ik helaas glazen te spoelen bij Timber, daarvoor had ik dus een dag vrij genomen. Met een Oranje gebakje in de trein weer richting Brussel. Na een korte werkweek van 3 dagen kon ik die donderdag 30 april alweer richting Timber vetrekken voor Oma’s verjaardag. Vrijdag 1 mei was ik vrij i.v.m. de dag van de arbeid. Weer een lekker lang weekend dus. Zondagavond de terug reis was minder leuk, de trein reed plotseling niet en vanaf Breda moest ik nu met de bus de grens over. Na een half uur op de bus te hebben staan wachten werden we net over de grens op een klein stationnetje in België gedropt, vlak nadat de aansluitende trein was vertrokken, dus dat werd een uur uit me neus vreten. Toen met de boemel naar Antwerpen en daarna met een vooroorlogse vuilnis trein door naar Brussel, waar ik net de laatste trein had. Bevrijdingsdag word natuurlijk niet gevierd in België, maar ’s avonds ben ik uit eten en de pub in geweest met collega’s (dus niet de stagiairs), omdat er 2 ontslagen waren. Niet om te vieren dat ze eindelijk weg waren, want ze waren er zelf ook bij, voor hun afscheid.
Die vrijdag ben ik in Brussel gebleven en ben ik het weekend begonnen bij het Kriek & Friet festival. Een tent met lange tafels, muziek een bar en een frietkar en de mensen staan in de rij, helaas waren er ook een aantal bejaardentehuizen leeggelopen, wat de gemiddelde leeftijd aardig omhoog kri(e)kte! Toen we naar een andere bar wilde moesten we met de tram (ik ben de enig en dus meteen ook de enigste met een fiets van alles stagiairs) helaas mocht mijn fiets dit tramstel niet in en werd het dus een ouderwets wedstrijdje. Gelukkig was het ook een stuk bergafwaarts, kon ik onderweg af en toe zwaaien naar de rest van de groep in de tram en kwamen tegelijk aan. Nog lekker op het terras gezeten bij een bar met een enorme koelcel waar je zelf je biertje kan uitkiezen en afrekenen. De zaterdagochtend rustig aangedaan en na de boodschappen naar het Europeesparlement geweest, daar was een open dag. Je kon de vergader zalen zien en plaatsnemen op de verschillende zetels, verder vooral veel gratis pennen etc. verzameld en een aantal quizzen gedaan. Hiermee heb ik een mooie hand gemaakte tas van kranten verdient en een sjaal, een mooi Moederdag cadeau dus. Daarna gegeten op het foodtruck festival en ‘s avonds naar een gratis elektrofestival, voor het paleis, je mocht ook je eigen drank meenemen, dus een goedkoop en leuk avondje! Daarna een afzakkertje gedronken en Franse chansons gezongen bij 1 van de gasten thuis. De zondag maar rustig aan gedaan. De dinsdagavond nog een drankje gedaan, omdat 1 van de stagiairs (de enige Belg) klaar was met zijn stage. Bij de sportbar in het centrum is een biertje maar €1, dus dat zijn gunstige prijzen. Die woensdag kon ik alweer naar huis, i.v.m. hemelvaart, een lekker weekend van 4 dagen wat helaas voorbij gevlogen is. Nu dus weer een volle werk week.
Mijn algemene indruk van Brussel is toch wel dat het erg vies is, grauw, niet onderhouden, erg veel autoverkeer, alleen ’s nachts staan er geen files en niemand had mij verteld dat half Brussel bovenop een berg is gebouwd, dus dat is nog een hele opgave op mijn fietsje.

Dit lijkt me wel weer genoeg voor deze keer, dus tot de volgende keer!!

Salut mannekes!
Liefs Yoeri
xxx

  • 19 Mei 2015 - 19:03

    Tanja:

    Zo dat is weer als vanouds een heel verhaal om te lezen. Zo te horen gaat alles goed en heb je het naar je zin. Hartstikke fijn. Wij komen donderdag ook naar Brussel, helaas niet om jou te zien, maar om naar Palais 12 te gaan waar 5 Seconds of Summer optreedt. Ken je die concerthal, vergelijkbaar met de Ziggo Dome? Nog heel veel succes in Brussel en tot snel ziens.

    Groetjes van Tanja, Ger en Fleur

  • 19 Mei 2015 - 19:37

    Els En Leo:

    Ha Yoeri,
    Wel balen zeg dat je het zo druk hebt met je stage, we moeten het nu doen met korte verslagen

  • 20 Mei 2015 - 11:08

    Mama:

    Eindelijk weer een ouderwets blog van jouw hand, die heb ik wel gemist hoor. Neem het er nog maar even van, want je studentenleven is nu toch echt bijna ten einde.

  • 20 Mei 2015 - 14:40

    J.v.d. Berge:

    Leuk iets van je te horen.We geloven ook niet dat je van de dorst om komt.Belgie heeft het goed gedaan
    op het songfestival. Wij waren nergens.Nu maar weer tot ziens. groetjes opa en oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yoeri

Levensgenieter en master student Sensory Science

Actief sinds 15 Aug. 2012
Verslag gelezen: 538
Totaal aantal bezoekers 34400

Voorgaande reizen:

14 April 2015 - 18 Oktober 2015

Afstuderen bij Coca-Cola Brussel

31 Januari 2014 - 10 Juli 2014

Studie aan de Københavns Universitet

20 Augustus 2012 - 31 Januari 2013

Studie aan de Hochschule Osnabrück

Landen bezocht: